Протягом  2011-2012 року в Москві проходив семінар з вивчення досвіду реформування школи в Фінляндії у три сесії.

Обговорювались проблеми організації школи, підготовки вчителів та індивідуалізації навчання. В семінарі брала участь експерт з освітніх питань, віце-президент «Ліги Культури» Віра Миколаївна Зоц.

Фінська система є зараз однією з кращих у світі. І не тільки тому, що фінські підлітки є лідерами в дослідженнях PISA, а ще й тому, що різниця між найвищими результатами і найнижчими – незначна, а різниця у рівнях різних шкіл-найменша у світі. Це яскраве свідчення того, що у Фінляндії гарантована безкоштовна,  якісна освіта всім дітям, незалежно від місця проживання чи соціально-економічного стану сім`ї. Паралельної з муніципальною основною школою мережі приватних елітних шкіл у Фінляндії немає. Існує кілька ліцензованих приватних шкіл, і вони отримують державне фінансування, дотримуються національної основи навчальної програми, і зобов’язані приймати до школи всіх школярів свого округу.

Висококваліфіковані фахівці з Фінляндії ознайомили учасників семінару з основами, на яких ґрунтується така система освіти:
- країна, яка має незначні природні ресурси, зробила ставку на загальну якісну освіту всього населення, і таким чином уникла поділу суспільства на освічену еліту і малоосвічений народ;
- всі вчителі, які працюють в школі, вчителі підготовчих класів і вихователі дитячих садків мають вчену ступінь магістра педагогічних наук. Професія вчителя дуже популярна і престижна. Бажаючих отримати педагогічну освіту у  5 разів більше, ніж місць у ВНЗ. Освіта вчителів включає як педагогічні вміння, так і глибоке знання навчальних предметів.  Незважаючи на те, що навчальні програми і їх цілі визначені на національному рівні,  вчитель вільно вибирає методи навчання в класі;
- відсутній зовнішній контроль за роботою шкіл, не існує інституту інспекторів.  Всі ланки управління освітою діють у відкритій взаємодії. Культура довіри ґрунтується на тому, що вчителі-самостійні фахівці, які з одного боку, знають потреби і можливості своїх учнів, а з іншого - поважають загальні цілі;
- стосункам між учнями і затишку в школі надається особлива увага. Вчителі турбуються про атмосферу в класі, щоб у ньому не було дискримінації і  «дідівщини».  На всіх ступенях школи стосунки між вчителями і учнями природні і теплі. Мотивація ґрунтується на  заохоченні. В початковій школі відсутні бальні оцінки.
Учасники семінару дізнались ще багато цікавого про організацію навчання у фінських школах. Тепер важливо донести ці знання до всіх учасників навчально-виховного процесу. І особливо до тих управлінців і вчених, які причетні до процесів реформування нашої освіти. Кожен з нас має задати питання своїй громадянській совісті:  чому Фінляндія може любити ВСІХ своїх дітей, а ми – ні? Відповідь на це питання і має бути виміром нашого патріотизму.

Прес-служба «Ліги Культури»

Москва, 30 березня 2012 року

fb     yt